Sunday, February 21, 2010

kisah pengorbanan seorang adik..

Saya cuma ade seorg adik.. umurnye tiga tahun lebih mude dr saye.. satu hari, utk mendapatkan saputangan yg menjadi keperluan anak gadis ketika itu, saya mengambil 50 sen dr poket sluar ayah..

Petang itu, pulang je dr sekolah, ayah memanggil kami berdua… dia meminta saya dan adik saye berdiri di tepi dinding. saye menggeletar melihat rotan panjang sedepa di tangan ayah.

" Sape ambil duit ayah ?" tanye ayah bagai singa lapar.

Saya langsung x berdaya mennentang renungan tajam mata ayah. Kedua2 kami membisu … cume tunduk memandang lantai…

"Baik.. kalo x mengaku.. dua2 ayah rotan." Sambung ayah sambil mengangkat tgn utk melepaskan pukulan sulungnye ke belakang saye…

Tiba2 adik menangkap tangan ayah lalu berkata .. "Saya yg ambil"

Belum sempat adik menarik nafas selepas mengungkapkan kate2 itu, hayunan dan balunan silih berganti menghentam tubuh adik.. Saye gamam, lidah kelu utk bersuara…

Walau perit menahan sakit, setitis pun air mate adik tak tumpah.

Setelah puas melihat adik terjelepok di lantai. Ayah merungut… "Kamu ni dah pandai mencuri dlm rumah.kat luar apetah lagi"

Mlm itu.. emak dan saye x lepas2 mendakap adik… belakangnye yg berbirat dipenuhi calar balar cube kami ubati. Namun adik cukup tabah.. setitis air matenye pun tidak tidak mengiringi kesakitannye yg mencucuk2.

Melihat keadaan itu, saye meraung sekuat hati, kesal dgn sikap saya yg takut berkata benar.. adik segera menutup mulut saye lalu berkata.. "jgn menangis kak.. semuanye dah berlalu" saye mengutuk diri sendiri kerna x mampu membela adik..

Tahun silih berganti.. peristiwa adik di belasah kerana memperthnkan saye bagaikan baru smalam berlaku. Adik mendapat tawaran belajar di sekolah berasrama penuh.. dan saye pula ditawarkan menyambung pelajaran ke peringkat prauniversiti..

Mlm itu.. ayah duduk di bawah sinaran cahaya lampu minyak tanah bersama ibu di ruang tamu… saye terdengar ayah berkate.. " zah, kedua2 anak kita berjaya dlm pelajaran.. abang bangga sekali"

"Tapi.. apelah maknanye bang Quot; saya terdengar emak teresak2." "Dimana kite nak cari duit membiayai mrk?" ketika itulah adik keluar dr biliknye. Die berdri di dpn ayah dan emak lalu berkata" Ayah, saya tak mahu ke sekolah lagi"

Perlahan2 ayah bangun …. Membetulkan ikatan kain pelikatnye.. merenung wajah wajah emak kemudian wajah adik dlm2…

PANG!!!!! … sebuah penampar hingap di pipi adik… seperti biase.. yg mampu saya lakukan hanyelah menutup mke dan menangis.

"Kenape kamu ni?.. tahu tak, kalo ayah terpakse mengemis demi persekolahan kamu… ayah akn lakukan!"…

"Org laki kene bersekolah.. kalo x .. die x dpt membawa keluarganye keluar dr kemiskinan..kakak perempuan…. Biarlah kakak yg berhenti sekolah" saye memujuk adik tatkala menyapu minyak pada pipinye yg bengkak.

Tiade sape yg menyangka.. dinihari itu.. adik tiada di biliknye..dia membawa bersamanya beberapa helai baju lusuh yang die ada.. di pangkin tempat melelapkan mata terdapat sehelai kertas yag tercatat;

....Kak,utk dpt peluang ke universiti bkannye senang. Saya cari kerja dan akan kirim wang buat kakak...

Apalagi yg saya tau selain meraung.. Ayah termenung.. Jelas menunjukkan yg die cukup kecewa. Begitu juga emak.. yg menggunakan air mata utk memujuk ayah.

Pada usia 21 tahun, saya menamatkan pengajian dengan cemerlang hasil titik peluh ayah dan wang kiriman adik yg bekerja sebagai buruh kontrak di kuala Lumpur.

Suatu petang ketika berehat di asrama.. teman sebilik menerpa.. "Ade pemude kg tunggu ko kat luar!"..

"Pemuda kampung?" bisik saya "Siapa?"

Tergesa2 saye keluar bilik. Dari jauh saye nampak adik berdiri dengan pakaian comotnye yg dipenuhi Lumpur dan simen. "Kenapa sebut org kampung.. Sebutlah adik yg datang"

Sambil tersenyum die menjawab "Akak lihatlah pakaian adik ni.. ape yg akan kwn2 kakak kate nnti kalo mrk tau saya adik kakak?"

Jantung saya terasa berhenti berdenyut mendengarkan jawapannye. Saya cukup tersentuh … tanpa sedar air mata mengalir di pipi….. saya kibas bebutir pasir dan serpihan simen pada pakaian adik..

Dalam suara antara dengar atau x.. saya bersuara.. "Akak x peduli ape org lain kate".

Dari kocek seluarnye adik keluarkan sepit rambut berbentuk kupu2.. die mengenakan pade rambut saye sambil berkata … "Kak, saya tengok ramai gadis pakai mcm ni.. jd saye beli satu utk akak"…

Saya kaku… sepatah kata pun x terucap.. saya rangkul adik dan dadanye dibasahi air mata saya yg x dapat ditahan2...

Tamat semester saye pulang ke kg sementara menunggu konvokesyen . saya lihat tingkap dan dinding rumah bersih… x seperti slalu…" Emak… x yahla kerje teruk2 bersihkan umah sbb nak sambut saya balik"..

"Adik kamu yg bersihkan. Die pulang kelmarin… habis tangannye luka.." saya menerpa biliknye. Cantik senyum adik… kami berdakapan. "Sakit ke?" saya bertanye tatkala memeriksa luka pd tanganye..

"Tak… kak tau.. semase bekerja sebgai buruh kontrak.. kerikil dan serpihan simen jatuh seperti hujan menimpa tubuh saya sepanjang masa.. kesakitan yg dirasa x dpt menghentikan usaha saya utk bekerja keras.."

Apalagi…. Saya menangis sebak seperti slalu…

Saya berkahwin pad usia 27 tahun. Suami saya seorg usahawan menawarkan jawatan pengurus kpd adik..

"Kalo adik terima jawatan tu.. ape kata org lain?.." katanye.. "Adik x de pelajaran.. biarlah adik bekerja dgn kelulusan yg adik ade .."

"Adik x ke skolah pun sbb akak" kate saye cuba memujuknya..

"Nape sebut kisah lame kak?" katanye ringkas…

Adik terus tinggal di kg dan bekerja sbgai petani setelah ayah tiada.. Pada majlis perkahwinannye dgn seorg gadis sekg.. juruacara majlis bertanya..:

"Siapakah org yg anda paling saying..?".. spontan adik menjawab : " selain emak, kakak saya……" Katanye lantas menceritakan kisah yang langsung saye x ingat ….

"Semasa kami same2 bersekolah dulu.. Setiap hari kami berjln kaki ke sekolah.. suatu ari tapak kasut saya tertanggal. Melihat saya hanya memakai seblah kasut saje.. kakak membuka kasutnye dan memberikannya pd saya… dia berjln dn seblah kasut.."

"Sampai dirumah, saya lihat kakinye berdarah sebab tertikam tunggul dan calar balar…"

"Sejak itulah saya berjanji pd diri sendiri. Saya akan lakukan apa saja demi kebahagian kakak saya.. saya berjanji akan menjaganye sampai bile2…"

Sebaik saje adik tamat bercerita.. saya meluru ke pelamin.. mendakap adik sungguh2 sambil meraung bagaikan di serang hysteria…

Kali ini saya hamburkan kasih saying yg di selang selikan air mata utk tatapan umum….. biar dunia tahu betapa kasihnye saya pd adik..

p/s : kisah yg cukop menyentuh ati...

Saturday, February 20, 2010

hepi besday!!


hepi besday to you!!
hepi besday to you!!

hepi besday to khairiaswad.blogspot.com

hepi besday to you!!!








hari nie, genaplah setahun blog aku nie..
kejap je da setahun....
banyak suka duka telah kami tempuhi bersama.. haha...
kalau ade anak nie, da bole jalan dah...
kalau bole cakap, mesti dia pggl 'papa...papa...'
huhu...

ikot hati nak buat imbasan sepanjang setahun nie.. tp pk balik, x jd laa...
apepon, aku doakan blog aku ni sukses...

tq kpd kawan2 yg sudi membaca blog aku ini... segala komen, sumpah seranah korang (klu ade laa.. hehe) , aku jdkan iktibar... huhu...

& kpd kawan2 jgk, andai ade entry2 dlm blog ni yg menyentuh ati perasaan korang, rasa cam nak pukul aku, aku mintak maaf sgt2 ok..

Friday, February 19, 2010

Hati gumbira, berbunga2, sangat hepi....

ape daa title aku nie...
haha...
ape2 laaa... saje nak gtau perasaan ati nie...
hurm, pesal aku suka, gumbira, berbunga2???
cuti sem ni sangat bermakna laa...
papehal, nak gtau.. entry kali ni mmg panjang..
kalau x sanggop baca, toksah baca ok.. hehe

aku sibuk memenuhi undangan kawan2...
bukannye diorang kawin pown...
just lepak2, makan, main boling...
mmg best...
ala2 reunion gtu... huhu

memula sampai je, cam biasa laa mesti jumpa mak & ayah aku dulu...
terasa mcm dah lama x jumpa... (3 bulan, lama laa kan..)
mujur umur aku masih panjang... diberikan peluang oleh Allah utk berjumpa mereka...
aku juga berdoa agar kesihatan mereka terpelihara & aku berkesempatan membalas jasa2 mereka...
walaupon aku tau xkan terbalas.. setidak2nya aku ingin berbakti kepada mereka...

14 februari 2010
kuar dengan azlina, fadzilah & jamilah...
macam biasa laa, aku sorg je hero... huhu
memang gamat bila jumpa diorang nie...
ye laa, dah lama x jumpa kan.. bila jumpa, sgt hepi laa jdnye...
azlina plak dengan bermurah atinye belanja KFC... tq lynn.. lebiu lah..
lepas makan kfc, diorang ajak main boling.. jom!
seingat aku, da kat setaun x main boling..
dan aku perlu berbangga dengan diri aku, sbb aku menang!.. haha
lepas main boling, budak2 ni ajak karaoke...
msg2 sporting...
tq lyn, pilah, jj... sbb hgpa memberi aku pengalaman2 best waktu cuti ritu...





15 februari 2010
balik dari main boling ngan depa 3, dapat msj dari izzati izyan plak...

'aswad, hg balik kulim ka??'

'haah aku balik.. pasepa?'


'saja ja tanya.. aku kat sp nie.. blk kg..'

'haa, cantek sgt laa tu.. jom jumpa weyh'


'bole gak... bawak skali eza'

'aik, balik plak pompuan tu.. ritu jumpa kat melaka cakap xmo balik'


'ntah dia.. weyh, kompom ni esok.. jumpa kat cs'

'ok!'

aku pon call eza.. dia stuju nak p...
aku dgn eza sampai kat cs pkl 11..
meeting point kat kfc... (kfc lgik??)
tggu 15 minit, ecah pon sampai...
eza bukan main menjerit lg.. biasa laa, peluk2.. pompuan laa katakan...
aku ni bole tgk je laa.. hehe
ecah skrg dah keja... penampilan pon da berubah.. lebih matured..
elok ecah sampai ja, izat pon sampai...
dia still macam dulu... walaupon sibuk ngomel kata badan dia makin berisi..
da abis sesi peluk2, kami ke foodcourt.. minum2...
sambil tu borak...
macam biasa laa, aku jd pemerhati.. da sorg je lelaki.. (sorg lg?? ish3)
pastu, tgk wayang.. citer wolfman..
tgh Q nak beli tket, cdot sampai...
pe lg, makin meriah laa...
pas tgk wayang, budak2 pompuan ni pegi tgk sales...
da nama pon pompuan, xdenye nak tgk sje...
1 2 barang mesti beli punye..
pastu kami g makan, karaoke.. mmg meriah laa...
eza siap nyanyi lgu dangdut lg... huhu..
terasa macam x cukop sehari tu...
papepon, thanks izat, ecah, cdot, eza, pina, fanna sbb sudi luangkan masa lepak sama2...
harap2 ada ms utk lepak lg...








16 februari 2010
berehat sebentar selepas 2 hari penuh dengan aktiviti...
malam tu, hadziri mai rumah...
ajak g umah ezatul...
bawak skali dengan apis..
mamat ni pon da keje...
lepas borak2, g makan char kuey teow...
da lama kami x lepak sama2...
tingat zaman skolah...
bila citer2 balik, mesti gelak...
lepas makan char kuey teow, aku ngan hadziri tgk bola...
ac milan VS man u...
agak sedih sbb ac kalah.. tp xpe, ada lg 1 game...


17 februari 2010
siang hari aku lepak umah je...
tlg mak kemas2 rumah...
malam tu, kami kuar lg.. dis time, tambah syazril...
seronok bila kumpul ramai2 nie..
walaupon aku slalu kena ngan diorang.. x kisah laa...
asalkan suma hepi... gurau kawan2... ape nak ksh sgt kan...

18 februari 2010
aku g beli tiket bas...
pastu kol 2.30 nadia msj...
ajak makan kat noodle station..
ekceli ni janji yg dituntut oleh nadia..
sbb dia menyahut cabaran aku utk bekerja waktu cuti sem yg lepas..
last skali jumpa dia waktu konvo ritu..
macam2 yg kami borak...
dari cerita zaman diploma...
gosip kawan2... (yg ni aku suka.. haha)
bab akademik skit.. hehe
thanks nadia sbb sudi kuar makan skali.. next time, boling plak ok..


sori nad, cilok pic kat fb hg.. aku x transfer lg pic dari hp aku.. hehe

dan mlm td...
aku bergerak balik ke melaka...
sampai subuh td...

kepada semua kawan2 yg terlibat dlam menjayakan cuti mid term aku kali nie, tima kasih byk2 aku ucapkan... pasni harap2 bole jumpa lg...

p/s : menanti rombongan ke melaka... siapa laa yg nak dtg nie.. hurmm...

Monday, February 8, 2010

~hypertension~

macam biasa, title nak gempak je...
tp pegi mampos laa kan.. sbb ni blog aku...
aku da xtau nak lepaskan ketensionan tahap dewa ni kat mana...
dari pg sampai ke petang tak bercakap....
even beli kopok lekor pon x cakap...
main tunjuk2 je...
sori laa makcik... aku tgh xde mood nak bercakap... janji aku bayar kopok lekor ko ok...

susah menjadi mohd khairi aswad...
hidup dia penuh dengan dugaan.. (poyo sial!! haha)
terlalu banyak menjaga hati org lain...
hati dia????
ntah laaa....
ntah ade ntah tidak yg jaga ati dia...
& dia x pernah mengharapkan org jaga ati dia...

cuma tolong laaa....
paham diri aku nie...
xnak jga ati aku pon aku x kisah...
tlg laa paham situasi aku nie....

ni tak...
lagi bole didesak, desak lg...
sampai nak bernafas pon susah...
nak bercakap, kang kecik ati...

aku tension tau x!!!!!!!!!!!!!
tensionnnn!!!!!!
bg laa aku hidup aman damai...
jangan laa terlalu mendesak aku....
aku takot...
takot terbuat sesuatu yg rugikan diri aku sendiri...
sbb aku dah terlalu tension...


Ya Allah...
Bagi laa aku kekuatan...
Jangan laa dtgkan bisikan utk aku buat sesuatu yg diluar kawalan...

kuatkanlah iman aku...

Friday, February 5, 2010

~teruja~

semalam, PM datang ke Melaka...
alang2 da ke melaka, dia singgah KBM....
sambutan???
meriah gler!
bukan budak uitm je ade...
utem, maktab perguruan, kolej komuniti, politeknik...
mmg meriah...
pastu budak uitm plak bole bukak gerai....
HRS bukak kedai jual buah2an & air kotak...
mmg best sbb kawan2 dtg tlg..
sampaikan ade budak kos lain pon dtg tlg..
padahal kos dia ade je bukak kedai...
x kisah laaa, janji sume happy...

mlm plak ke klebang...
makan malam bersama PM..
ikotkan pnt, sumpah xmo p...
tp demi PM tersayang (ayat poyo je), aku pg jgk...
jalan punya laa sesak....
tuhan ja tau...
dari bandar melaka ke klebang, cecah sejam stengah...
macam klebang tu kat nilai plak...

sampai klebang, org bukan main ramai lg....
lebih dari 50 ribu org....
pehh...

so, pengalaman yg manis laa.. dapat salam ngan org no 1 malaysia...
sapa x bangga kan... pastu bole salam ngan VC baru plak..

mggu depan. balik kedah... x sabaq...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...