Wednesday, May 20, 2009

~pantun budak sekolah agama~

Zaman sekolah ber ‘ana-enti’,
Sekarang hilang diterbangkan angin;
‘Aku-engkau’ jadi pengganti,
"Ana rindulah sama Al-Amin.."

Bertudung labuh ayu sentiasa, (iyakah?)
Ikhlas atau peraturan semata; (seems morelike the latter)
Sekarang ni gaya ‘hebat-hebat’ belaka,
Entah bila nak ‘ayu’ semula.

Cakap siang pandang-pandang,
Cakap malam dengar-dengar;
Batas pergaulan makin berkurang,
Dah makin lupa apa ustaz ajar.

Dulu cakap dengan laki jarang sekali,
Batas pergaulan punyalah jaga;
Sekarang pampang gambar dengan buah hati, (especially at Friendster)
"Kak, rasa malu tu campak pergi Thailand ka?"

Dulu bahasa bukan main jaga,
Bukan apa, takut terbuat dosa;
Sekarang dah pandai bahasa gila-gila,
Gara-gara orang kutuk "engkau ni skema"

Dulu berlumba-lumba dengan member,
Hafal Quran gila-gila;
Sekarang Quran kumpul habuk saja,
"Alah. Aku banyak kerja lain lah…"

Ustaz selalu cakap kat kita,
Jadilah contoh muslim sejati;
Tapi sayang kebanyakan leka,
Bila dunia diletakkan di hati.

Orang cakap budak Al-Amin berkualiti,
Baik, berakhlak lengkap semuanya;
Sayangnya indah khabar dari realiti,
Bila melihat pada fi’il anak didiknya.

Bila ditegur angin satu badan,
Konon sudah tahu belaka;
Kalau dah tahu Kenapa teruskan,
Seronok sangat ke kumpul dosa?

Macam tu lah kalau terasa diri hebat,
Nama pun lepasan sekolah agama;
"Tak payah lah kau nak bagi nasihat,
Kau ingat kau tu baik sangat ke?"

Itulah realiti budak sekolah agama,
Majoriti terkejut dek dunia luar;
Akhlak dan ilmu dalam pagar sekolah saja,
"Tak sesuai lah semua-semua ni kat luar!"

kasihan ustaz mengajar kita,
kasihan mak bapak nak anak jadi berguna;
Kita ambil sambil lewa,
Alasannya kita bukan insan sempurna.

Memang insan tiada yang sempurna,
Kerana itu dituntut berusaha;
Tak guna ilmu penuh di dada,
Jika tak berusaha menghayatinya.

Bukan mengeji bukan mengata,
Teguran ikhlas dari jiwa;
Teguran buat diri saya juga,
Saya juga insan penuh dosa.


p:/: saje suka2 ok.. sape terasa, amek laa.. aku x kisah pon.. huhu

2 comments:

sarah said...

husnuzon lah syg
xsemua manusia sempurna
percaya atau tidak, mmg tiade manusia yg sempurna pun kan?
hurmm hati masing- masing
cuma nak cakap saya xtrase pantun di atas,
tapi sy sbg pelajar yg belajar di alamin rs malu
sy harap pihak tuan tolong jgn bukak aib (jgn petik name sekolah sy boleh?)
alamin maksud yg sgt besar= amanah

sarah said...

apa balasan orang yg bukak aib eh?
di akhirat Allah akan bukak aibnya. nauzubillah :/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...